Interviu Mihai-Bogdan Petrișor

Conform calendarului Rotary International, luna octombrie este Luna Dezvoltării Economice și Comunitare, în cadrul căreia membrii cluburilor Rotary evidențiază importanța aspectelor vitale ale societății actuale: economiile locale în creștere.
Mihai-Bogdan Petrisor, membru al clubului Rotary Iași, ne-acordat un interviu cu privire la modul în care noi toți putem susține antreprenorii locali, traseul ce trebuie urmat de un antreprenor nou în domeniu, dar și despre gândirea societății actuale.
“Mereu se poate și se poate orice dacă ne propunem dar de cele mai multe ori nu este suficient efortul pe un singur plan sau efortul unei singure persoane. Pentru început antreprenorul local (autohton) ar dori să găsească un cadru legislativ prietenos cu cei care doresc să creeze plus valoare pentru ei dar și pentru societatea în care se află. Cum ar suna ca atunci cand îți inființezi prima firmă un chip de la ANAF să te anunțe că în primul an de funcționare nu ai nici o obligație de plată către Bugetul de Stat ca tu să te concentrezi doar pe producție, distribuție și vânzări într-o piață competitivă.
Urmează autorizările și sunt multe cam în toate domeniile în care ai vrea să pornești. Sunt justificate mai mult ca sigur în baza unei legislații concordante cu cea europeană dar lucrurile și aici ar putea să se îmbunătățească prin digitalizare. Cum ar fi ca într-un singur week-end să poți depune toate documentațiile necesare autorizărilor și să efectuezi toate plățile? Foarte posibil cred dar înca nu chiar acum. Urmează producția, distribuția și vânzarea produsului autohton iar o luptă acerbă se deschide dar și soluții ingenioase apar. O lume a online-ului și a rețelelor de socializare au creat oportunități pentru a se face cunoscuți, pentru a ști că ei creează cu acelaș drag și dăruire produse/servicii pentru noi. Cu toate acestea lucrurile se mai pot schimba în bine cu și mai mult sprijin. Intreb și vă las să vă imaginați cum ar arăta o piață într-o clădire similară cu un mall: o parcare generoasă, la parter boxe și zone destinate pentru diverse categorii de produse agro-alimentare; la etaj produse vestimentare, genti, bijuterii, produse artizanale dar și vinuri, miere, dulciuri etc; a, și să nu uit, foarte multă curățenie și eventual și un pic de AC. Evident că un agent economic nu ar fi interesat de o astfel de afacere deoarece chiriile ar fi foarte mici și atunci ne indreptăm solicitarea către Primării și sperăm. În mod similar, lucrurile ar putea fi comasate și pentru alte categorii de producători iar parcul industrial nu ar mai fi doar un vis pentru unii.
Ce putem face noi, toți ceilalți, cred că știți deja. Haideți să scoatem din umbră patriotismul, neîncrederea în “Made in Romania” și să alegem produsul românesc … și sigur această alegere va crea o dependență.” (conf. univ. dr. Mihai-Bogdan Petrisor)